mikaelaighana.blogg.se

Hejsan! Mitt namn är Mikaela och här ska jag skriva om allt som rör min resa till Ghana som sker den 31 december. Den här resan ska göras som ett projektarbetet, som görs nu i årskurs tre på gymnasiet. Min blogg kommer även bli en loggbok.

3/1

Kategori: Allmänt

Inatt sov alla dåligt, alla var även jättehungriga vid frukosten. Det tillhör ovanligheten. Men jag tror det var väldigt fuktigt ute, kan ha varit därför. Min handduk torkade inte under natten, vilket den alltid gör i vanliga fall. Tiden mellan frukost och lunch gick ovanligt sakta. Vi var trötta, barnen var trötta och framförallt var vi vrålhungriga. Vid lunchen diskuterade vi alla roliga drömmar man får av myggprofylaxen. Jag minns mina drömmar väldigt tydligt här och det göra jag inte hemma. Efter lunch lekte vi såklart med barnen, det är i stort sätt det enda vi gör. Med några pauser i mellan åt.

När jag var själv här i början visste jag inte vad jag fick göra. Men du får gå och sätta dig och göra annat, ingen blir arg. Igår la jag mig och läste lite på eftermiddagen. Jag blev avbruten av en fruktansvärd rök som utbröt. De eldade sopor utanför mitt fönster så mitt rum blev rökfyllt, vidrigt!! Då bestämde jag mig för att gå till de andra tjejernas rum, då sa de att vi skulle gå ock spela fotboll och hämta vatten. Vi har en fin fotbollsplan som ligger 10 min ifrån oss. Man kan köpa vatten precis jämte så det är perfekt.

Det var jättekul att se barnen spela fotboll, de var så lyckliga! Påvägen hem bar jag min vattenpåse på huvudet, nacken höll på att gå av, bokstavligen.. Jag hade även köpt cola som jag la i frysen (saker och ting blir inte helt kalla i kylen. Den tog jag till maten, mmmm så god den var! Maten här är rätt bra, den är stark, så det man inte gillar kan man dränka i de starka såserna så blir det helt plötsligt ätbart. 


Efter maten kom Tina och Felicia förbi och då berättade vi lite om saker vi inte tyckte var okej på barnhemmet. De är våra handledare här nere, så till dem ska man berätta sånt man är missnöjdmed. vi sa t.ex att madamerna inte presenterar sig, att barnen inte alltid får frukost, att vissa saker försvinner och att Adisa inte är så trevlig. Men det var bra, alla möttes halvvägs så jag tror de kan ändra på sig. Jag frågade även Tina om det skulle komma fler volontärer till barnhemmet och det ska det göra i veckan, super! 

På kvällen tittade jag och de svenska tjejerna på film i mitt rum. Det är så synd att de lämnar mig på lördag, jag gillar dem verkligen. Att sitta och titta på tjejfilmer i mitten av Afrika var väldigt mysigt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: