mikaelaighana.blogg.se

Hejsan! Mitt namn är Mikaela och här ska jag skriva om allt som rör min resa till Ghana som sker den 31 december. Den här resan ska göras som ett projektarbetet, som görs nu i årskurs tre på gymnasiet. Min blogg kommer även bli en loggbok.

29/12 del II

29/12

Väskorna är ompackade för en sista gång, kläderna jag ska ha på mig imorgon ligger på stegen i det lilla hotellrummet som jag bor i. Efter ett utmärkt kvällsmål (loka citron, gott och blandat, en liten chipspåse och en minibaugette) en dusch är jag nu nerbäddad i sängen  och kan anse mig själv som klar för att resa till ekvatorn. Många skriver att jag ska ha en bra resa. Jag tror inte för ett ögonblick att det här kommer bli annat än bra. Det är första kvällen på en vecka som jag faktiskt är trött innan 02:30 på natten och klockan är endast 20:45, det finns hopp, det finns hopp…

Större delen av dagen spenderades i Norrköping med Julia, Jessica och Jennifer. Vi åt mat, tittade lite på mellandagsrean (tillsammans med resten av mellansverige visade det sig) och jag handlade det sista inför resan. En gosekanin köpte jag till barnet i familjen, body lotion och tvål till mamman och en after shave till pappan. Det var väldigt kul när jag köpte after shaven, för jag hittade den bland hyllorna i affären, lät mamma lukta på den och hon höll med om att den luktade gott så vi tog den. När vi kommer fram till kassan brister jag i skratt, när jag lägger upp after shaven på rullbandet får jag syn på vad den hette,  Axe Africa. VAD ÄR ODDSEN!? Det tycket jag och mamma var väldigt kul.

Jag köpte även tandkräm och ett myggstift till, enligt mamma kan man inte få för lite myggmedel på kroppen.

13:46 gick mitt tåg idag, mamma och pappa vinkade av mig vid stationen. Väl på tåget var inte allt lika lätt. Att ha två relativt stora och osmidiga väskor med sig och samtidigt pressa dem framför sig var en stor utmaning i sig. Väl på tåget hamnade jag jämte bra personer. Ingen luktade äckligt, ingen pratade och ingen brydde sig om vad de andra gjorde.  I min kupé var det bara 8 platser, grymt skönt! Väl på Arlanda station var det inte svårt att hitta, jag frågade i informationen hur man lättast tog sig till Jumbo hostel. Jag fick en bra beskrivning och var här en kvart efter att jag hoppade av tåget. Det första jag möttes av när entrédörrarna slog upp var den stora skylten med en sko med ett rött streck över. Jaha, det var bara att ta av sig skorna. Mannen i receptionen var trevlig och hjälpte mig fixa en frukost reservation till i morgon. Tanken är att jag ska gå upp runt kvart över sju. Mitt mål är att vara på Arlanda innan kl 9 imorgon.

Sedan jag har checkat in har jag mest legat och titta på serier, väldigt skönt och avslappnande. Nu ska jag snart sova. God natt från sista natten i Sverige på tre veckor!

Hostlet

Bara att ta av sig då..

Så här botar man förkyldningar!

Stora rummet..

"MAAAAT"

Trött men glad!

29/12

Kategori:

Resan har tagit sin början, nu är familjen (inte Becka såklart) på väg upp med mig till Norrköping. Väglaget är hemskt och det var is på vattnet när vi körde med båten. Fy. Sov inte många timmar i natt, hoppas på bättre lycka ikväll.

28/12

Kategori: Allmänt

Resfebern når nya nivåer, herregud, har nog aldrig varit så nervös i hela mitt liv. Lilla jag ska åka själv till Afrika, hur ska detta gå!? Har dock fått reda på familj, barnhem osv idag, Jag hamnar 7 mil utanför Accra. Jag bor hos en familj med ett barn. Så ett gosedjur som present till denna lilla unge blir nog bra. Huset har även elektricitet och toa, SCORE! Det var nämligen ingen garanti att familjen man skulle hamna hos hade det. Jag bor 2,5 mil från stranden, så jag hoppas att jag tar mig ut där någon gång.

Jag är otroligt nog färdigpackad, det tog en kvart att packa allt.. Så hur mycket har jag glömt hemma är frågan!? Äsch, det ska nog inte vara några problem. Imorgon åker familjen upp med mig till Norrköping, därifrån tar jag ett direkttåg till Arlanda och åker sedan till mitt hotell, Jumbo Hostel. Så Hotell kanske är fel ord. Vandrarhem är nog det rätta.

Mormor ringde till mamma i morse och var gråtfärdig. Hon var så nervös för att ingen ska hämta upp mig osv på flygplatsen. Mamma lugnade henne och hon la sedan på. Fem minuter senare ringde mormor igen och frågade vad Ghana hette innan, hon hade nämligen hittat en gamla skolatlas från 30-talet och kunde inte hitta Ghana på kartan. Hon och morfar ville så gärna veta vart jag hamnade. Stackars dem, de är nog mer nervösa än mig.

Jag gick ner till dem sen på eftermiddagen och tog med mig min resebok för att visa dem lite bilder och prata fakta om Ghana så att det förstod att Ghana inte är så farligt. När jag satt där och läste i boken gjorde jag den värsta upptäckten hittills. DET FINNS ORMAR I GHANA. Jag har inte ens tänkt tanken att det finns ormar där, men såklart är det logiskt. Det är Afrika jag åker till, klart det finns ormar där. Det visade sig att det finns pyton ormar, kobror, black mambas och lite andra trevliga ormar där tydligen.. Jag kände hur paniken kröp i mig ju mer jag läste. Jag är rädd för ormar, SJUKLIGT RÄDD FÖR DEM. Jag kan inte ens se dem på bilder, då kastar jag boken eller tidningen ifrån mig. Jag kommer få en hjärtattack om jag ser en. På riktigt. Jag kommer skrika halsen hes om jag ser än. Jag hoppas verkligen, VERKLIGEN att jag slipper se dem. Så snääääälla Gud, låt mig slippa dem! Tack!!

Jag skriver här så fort jag får tillfälle för det. Många kramar,
en spänd Mikaela!

Lite artiklar om Ghana

Kategori: Allmänt

http://www.vagabond.se/Redaktionellt/Nyheter/Ghana-satsar-pa-turism/ http://www.svd.se/nyheter/utrikes/presidentseger-ifragasatt-i-ghana_7739792.svd

24/12

Kategori:

Jag ligger just nu i min säng på Björkö, sömnlös. Att jag inte kan sova beror troligtvis på två saker, det är julafton imorgon. Och att det bara är en vecka kvar innan jag åker. Fjärilarna i magen blandas med en gnutta oro, men det är det okända som väntar som gör mig nervös. Förväntningarna är just nu skyhöga och mina visioner över hur allt ska bli är klara.

Idag kom min morbror förbi med en resväska, kan ju vara bra att ha en.. Ringde till flygbolaget i tisdags och frågade hur många kilo jag får ta med mig. Den trevliga damen i andra änden svarade: 2x23 kg in-checkat och 12 kilo i handbagage.
HUR MYCKET TROR DOM JAG VILL HA MED MIG!? Kan ju inprincip ta med mig en vattenmelon hem till varje person i min klass. Skämt åsido.

Idag bokade jag ett hotell jag ska bo på natten innan jag flyger. Den ligger precis vid Arlanda så det är perfekt. 405 kr natten. Rummet är 6 kvm stort. Tur att jag inte lider av klaustrofobi... Min plan är att åks buss upp till Sthlm på lördag, ta flygbusssrna upp till Arlanda och sen ta mig till hotellet. Nemas problemas! Flyget går runt tio på söndag. Jippi!

3/12

Kategori: Allmänt

Idag var jag nere hos banken och fixade ett VISA-kort då mitt bankkort är ett Mastercard. Mastercard funkar inte särskilt bra i Ghana, där av kortbytet. Jag handlade även en del saker på apoteket idag, en bild på vad jag köpte kommer upp. Alltsammans gick på 432 kr, jag trodde det skulle landa på närmare tusenlappen, men icke sa nicke! Så en nöjd Ela gick ut från apoteket.

Jag har även vaccinerat mig idag, andra hepatit A&B sprutan är tagen och vaccin mot gula febern. Jag har aldrig varit särskilt spruträdd, men idag blev jag nästan det. FY säger jag, så satans ont det gjorde... Fick även malariaprofylaxen utskriven så nu är det bara att hämta ut det på något apotek. Jag passade på att köpa ett myggnät nu när jag ändå var på vårdcentralen. Vaccin + myggnät gick på 899 kr.

När jag kom hem kände jag att jag inte hade spenderat tillräckligt med pengar för en dag(skämt åsido), så jag beställde ett reselakan set. Lakanen är i siden, vilket gör att de är varma när det är kallt utanför och kalla om det är varmt utanför. Reselakan plus frakt gick på 340 kr.