mikaelaighana.blogg.se

Hejsan! Mitt namn är Mikaela och här ska jag skriva om allt som rör min resa till Ghana som sker den 31 december. Den här resan ska göras som ett projektarbetet, som görs nu i årskurs tre på gymnasiet. Min blogg kommer även bli en loggbok.

18/1

Kategori: Allmänt

Av någon anledning kan jag inte hitta min dagbok för den 17/1, den där spårlöst försvunnen.. Så här kommer en summering av den 18/1 istället.

Idag bestämde jag och Nienke oss för att åka in till Swedru och shoppa. Vi åkte direkt efter frukosten och fick tag på en tro-tro direkt. Väl i Swedru testade vi några klänningar i en affär. Butiksbiträdet hade skägg, trots att hon var kvinna. Vi skrattade och fnittrade något fruktansvärt i butiken. Ibland fick vi inte av oss kläderna vi provade för att vi svettades för mycket, då fick den andra hjälpa till. Vilket ledde till ännu mer fnitter. Jag köpte inte någon klänning där, men fina var de. Efter det gick vi till internetcafét, mannen som äger stället måste tro att vi är datanördar, vilket vi är! Det är fruktansvärt jobbigt att inte ha tillgång till internet.

På cafet sitter vissa med sina laptops och surfar. Vilket måste betyda att de inte har internet hemma. Så varför har de då laptops om de inte har internet? Konstigt.. Efter Swedru åkte vi hem, åt lunch och åkte vi direkt till Winneba för att ligga på stranden. Åh det var verkligen paradiset där! En stor strand med palmer helt för oss själva, kunde inte bli mycket bättre. Jag och Nienke badade och Faco vaktade våra saker.

När vi tröttnade på sol och bad gick vi en liten bit tills vi kom till ett guest haus. Där kunde man sitta i deras trädgård med grönt gräs, beställa en cola och en macka och bara ta det lugnt. De andra läste och jag utnyttjade ställets wifi, det ska bli så skönt att komma hem. Fri tillgång till internet, kan inte bärga mig.. När vi kom hem från Winneba fick vi en god middag bestående av jollorice och kyckling. Vi blir alltid glada när vi får kyckling! Protein här är så uppskattat. Allt vi äter är vitt och innehåller bara kolhydrater. Yam, ris, risbollar, spagetti, vitt brödosv.

På kvällen tittade vi på film tillsammans och tillsist var vi så trötta att vi skrattade till allt och ingenting. Vid elva kom det nya volontärer, de var från Australien. Vi hörde direkt på barnen att det var något speciellt med dessa volontärer. Det visade sig att de varit här förut och jag fick en dålig känsla av dem direkt. De kändes som att de ägde stället och visste precis vad som väntade dem. Jag vet inte varför jag kände så men det var ett intryck jag fick. De var egentligen trevliga men det var något över sättet barnen reagerade, reaktionen var för stor på något sätt... Får se hur det blir imorgon!


 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: